Wednesday, 4 March 2015

Bab6: Pengurusan Inovasi dan Perubahan Pendidikan- Strategi Perubahan

Definisi Perubahan: Perubahan  ialah  penerimaan  inovasi  apabila  matlamat  utama  adalah  untuk
meningkatkan  pencapaian  melalui  penambah  baikan  dalam  pelaksanaan  dan
amalan  (Carlopio,1998).  Manakala  menurut  Kamus  Dewan,  perubahan  ialah
peralihan atau pertukaran.
Definisi Inovasi: Inovasi  ialah  cara  atau  pendekatan  terkini  dalam  melaksanakan  sesuatu  yang
bermanfaat dalam kehidupan manusia.

'Perubahan diperlukan bagi memastikan amalan terkini diguna pakai selaras dengan
dapatan  penyelidikan  pelbagai isu  dan  permasalahan  ditemukan. Maka,  daripada
dapatan tersebut, penambahbaikan dapat dilakukan.'

Pengurusan  inovasi  dan  perubahan  dalam  pendidikan  di  Malaysia memerlukan pendekatan yang menjurus ke arah pembinaan modal insan Malaysia yang memiliki peribadi unggul apabila rakyat Malaysia sama seperti rakyat di negara maju yang lain, tetapi sebaliknya memiliki peribadi mulia, menjunjung budaya bangsa dan negara.

Strategi perubahan 
I.  Strategi Perubahan
-  Pihak atasan guna autoriti formal & kawalan untuk paksa sasaran berubah.
II.  Strategi Pujukan
-  Memerlukan  kemahiran  interpersonal,  logik  &  kebijaksanaan  bagi meyakinkan sasaran tentang kebaikan perubahan yang dibawa.
III.  Strategi Pendidikan Semula
-  Guna  maklumat  baru  yang  disediakan  oleh  agen  perubahan  & serahkan ia kepada sasaran untuk tentukan rancangan sendiri.
IV.  Strategi Pemudah Cara
-  Sasaran tentukan rancangan yang dipilih
-  Agen  perubahan  hantar  sumber  yang  diperlukan  (barangan  & khidmat teknikal).

1. Pembinaan Negara Bangsa (PNB)
PNB  bermaksud  proses  pembinaan  atau  pembentukan  sebuah  negara  bangsa menggunakan  kuasa  yang  ada  pada  pemerintah,  di  mana  prosesnya  bertujuan menyatupadukan  rakyat  tanpa  mengira  bangsa  dan  lokasi  sehingga  wujud  satu persekutuan yang menjamin keselamatan politik dan mampu dipertahankan dalam masa yang panjang.
Antara hasrat yang ingin dicapai ialah:
i.  Rakyat yang ada jati diri & imej Malaysia
ii.  Modal insan cemerlang/berminda kelas pertama yang glokal
iii.  Sumber manusia yang berkualiti
iv.  Proses lengkap membentuk tenaga kerja yang berilmu, berakhlak,
berkemahiran, berdaya saing & berdaya tahan.

2. Pengurusan Pendidikan
Pendidikan ialah asas dalam pembinaan modal insan bagi sesebuah negara. Aspek dalam pendidikan merangkumi beberapa perkara iaitu:
1.  Kepimpinan

  • Pemimpin memimpin  (menggunakan pendekatan perkongsian idea yang meneliti setiap keputusan yang dikemukakan oleh ahli).
  • Visi yang jelas dalam pengurusan perubahan.
  • Menumpukan perhatian khusus pada setiap perubahan yang dibuat.
  • Mengutamakan elemen kemanusiaan.

2.  Pengurusan Bilik Darjah Yang Kondusif

  • Pendekatan Berpusatkan Murid.
  • Kemudahan Pengajaran dan Pembelajaran.

3.  Landskap Maklumat

  • Pusat sumber.
  • Peranan guru.

3. Transformasi Dalam Kurikulum
Satu bentuk perubahan yang perlu dilakukan memandangkan asas perubahan yang hendak  dibawa bermula  di  sekolah.  Ia  memerlukan  pengetahuan  &  pemahaman tentang semua bahagian dalam pendidikan.Agen perubahan perlu bantu komuniti bangunkan visi dalam sistem pendidikan yang ideal & melibatkan semua pihak agar berminat dengan visi baru. Transformasi dibuat bagi menjamin kesesuaian kurikulum untuk hadapi cabaran & perubahan semasa.
Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) membawa elemen terkini bagi memastikan kurikulum tersebut penuhi keperluan semasa.

4. Sekolah Bestari
Sekolah Bestari ialah pendemokrasian pendidikan yang membuka peluang belajar kepada semua murid tanpa mengira status dan aras pencapaian dalam mencapai potensi  sepenuhnya  dalam  cara  yang  paling  sesuai  dengan  gaya  pembelajaran murid. Ciri-Cirinya ialah:
a.  Murid  berupaya  belajar  ikut  keperluan,  kebolehan  &  gaya  pembelajaran sendiri.
b.  Guru adaptasi kurikulum kebangsaan yang luas dengan ambil  kira keperluan & kebolehan murid agar selaras dengan pengalaman murid.
c.  Persekitaran sekolah kondusif.
d.  Penaksiran berterusan.
e.  Guru Besare sebagai pemimpin pendidikan & disokong oleh tenaga pengajar yang profesional & berkaliber.
f.  Ibu bapa & komuniti sokong pendidikan bestari.

5. Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA)
NKRA merupakan piawai kepada pencapaian anggota pentadbiran & penjawat awam dan NKRA yang  ke-3 bermatlamat untuk meluaskan  akses  kepada  pendidikan  berkualiti  &
berkemampuan.
4 sub-NKRA:

  • perluas & mantapkan pendidikan prasekolah
  • tingkatkan kadar literasi & numerasi
  • Wujudkan sekolah Berprestasi Tinggi
  • Iktiraf Pengetua & Guru Besar cemerlang

No comments:

Post a Comment