Suatu Akta untuk
mengadakan peruntukan bagi pendidikan dan bagi perkara-perkara yang
berkaitannya.
Bahawasanya
mengakui ilmu itu adalah penentu arah tujuan negara dan penyelamat bangsa.
Dan Bahawasanya
tujuan pendidikan adalah untuk membolehkan masyarakat Malaysia menguasai ilmu,
kemahiran dan nilai murni yang diperlukan
dalam dunia yang berdaya saingn tinggi serta bersifat global, kesan
daripada perkembangan pesat sains, teknologi dan maklumat.
Dan Bahawasanya
pendidikan mempuyai peranan penting dalam menjayakan wawasan negara demi untuk
mencapai taraf negara maju sepenuhnya dari segi kemajuan ekonomi, keadilan
sosial, dan kekuatan rohani, moral dan etika, ke arah mewujudkan satu
masyarakat yang bersatupadu, demokratik, liberal dan dinamik.
Dan Bahawasanya
adalah menjadi satu misi untuk menghasilkan sistem pendidikan yang bertaraf
dunia dari segi kualiti bagi mencapai aspirasi negara Malaysia.
(Falsafah
Pendidikan Kebangsaan )
Dan Bahawasanya
dasar yang dinyatakan di atas akan dilaksanakan melalui satu sistem pendidikan
kebangsaan yang memperuntukkan bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar
utama, Kurikulum Kebangsaan dan peperiksaan yang sama.
Terdapat 16
Bahagian:
Bahagian 1 : Permulaan
Bahagian 11 : Pentadbiran
Bahagian 111 : Majlis Penasihat Pend. Keb.
Bahagian 1V : Sistem Pendidikan Kebangsaan.
Bahagian V : Penilaian Dan Peperiksaan
Bahagian VI : Pendidikan Tinggi
Bahagian VII : Institusi Pendidikan Swasta
Bahagian VIII : Pendaftaran Institusi Pendidikan
Bahagian IX : Pendaftaran Guru
Bahagian X : Jemaah Nazir Sekolah
Bahagian XI : Kewangan
Bahagian XII : Rayuan
Bahagian XIII : Peraturan-Peraturan
Bahagian XIV : Kesalahan dan Penalti
Bahagian XV : Pelbagai
Bahagian XVI : Peralihan Dan Pemansuhan
Bahagian II: Pentadbiran
1.
Perlantikan dan Kewajipan
Ketua Pengarah Pendidikan
2.
Pengarah Pendidikan Negeri
dan Pegawai Pendidikan lain
3.
Ketua Pendaftar dan Guru
4.
Ketua Nazir Sekolah Dan
Nazir Sekolah.
5.
Pengarah Peperiksaan
6.
Kuasa Menteri untuk
mengeluarkan arahan khas
Bahagian
IV: Sistem Pendidikan Kebangsaan
Bab
1- Sistem Pendidikan Kebangsaan
1.
Jenis Sistem Pendidikan
Kebangsaan:
v Pendidikan
Prasekolah
v Pendidikan
Rendah
v Pendidikan
Menengah
v Pendidikan
Lepas menengah dan
v Pendidikan
Tinggi
Tidak
termasuk sekolah ekspatriat atau sekolah antarabangsa
2.
Kategori Institusi
Penddidikan
v Institusi
Pendidikan Kerajaan
v Institusi
Pendidikan Bantuan kerajaan
v Institusi
swasta
3.
Bahasa Kebangsaan sebagai bahasa Pengantar utama
kecuali sekolah jenis kebangsaan maka bahasa kebangsaan hendaklah diajar
sebagai bahasa kebangsaan
4.
Kurikulum Kebangsaan di
semua sekolah
5.
Sekolah hendaklah
menyediakan murid bagi peperiksaan yang ditetapkan.
Bab
2- Pend. Prasekolah
1. Larangan
terhadap penubuhan, pengendalian atau pengurusan tadika
2. Kuasa
Menteri untuk tubuhkan tadika
3. Kurikulum
Prasekolah Kebangsaan hendaklah digunakan oleh semua tadika
4. Bahasa
Pengantar di tadika (bahasa lain boleh digunakan, tapi Bahasa Kebangsaan wajib
sebagai satu matapelajaran.
5. Bab
2 tidak terpakai bagi taman asuhan kanak-kanak
Bab
3- Pendidikan Rendah
1.
Menteri - Mengadakan
Pendidikan Rendah.
2.
Penubuhan &
Penyenggaraan Sekolah Kebangsaan dan Sek. Jenis Kebangsaan.
3.
Tempoh Pendidikan Sekolah
Rendah (enam tahun)
4.
Pendidikan Sekolah rendah
wajib
Bab
4- Pendidikan Menengah
1.
Menteri hendaklah mengadakan
pendidikan menengah
2.
Boleh mengadakan Kelas
Peralihan
Bab
5 – Pendidikan Lepas Menengah
v Menteri
boleh mengadakannya di sek. Men. Keb atau maktab atau inst. Pend. Lain
Bab
6- Institusi Pendidikan Lain
v Menteri
boleh menubuhkan & menyenggarakan inst. Pend. Spt maktab, sekolah khas,
politeknik dan inst. Pend. Lain.
v Menteri
boleh beri sumbangan bantuan kpd. Inst. yang tidak ditubuhkan olehnya
Bab
7- Pend. Teknik & Politeknik
1. Pend.
Teknik di sek men. Keb dan institusi pend. yang lain.
v Kuasa
menteri
v Menyediakan
kemahiran
2. Politek.
boleh menawarkan kursus pengajian dan menganugerahkan kelayakan yang diluluskan
oleh Menteri
3. Kerjasama
dgn inst. lain dan organisasi perindustrian dlm pend. Teknik & Vokasional
v Tertakluk
kpd kelulusan Menteri
v Tertakluk
kpd terma dan syarat Menteri.
4. Peruntukan
tentang kursus pengajian berkenaan dgn ijazah yg diberikan oleh universiti,
5. Kuasa
utk membuat peraturan berhubung dengan politeknik
v Penubuhan
lembaga atau badan untuk mengawasi dabn mengubahsuai kurikulum dan prog.
latihan
v Menjalankan
pengukuran atu penilaian atau mengendalikan peperiksaan
v Penganugerahan
sijil/dip
v Disiplin
murid
v Penubuhan,
penyusunan, pengurusan, pengawalan dan pembubaran mana-mana majlis, badan atau
jawatankuasa bagi kegiatan luar kurikulum
Bab
8 – Pendidikan Khas
1. Menteri
hendaklah mengadakan pend. Khas di sek khas/mana-mana sek ren/men yang
difikirkan sesuai & manfaat.
2. menteri
mempunyai kuasa untuk menetapkan tempoh & kur. pend.khas
v Mematuhi kurikulum Kebangsaan setakat yang
munasabahnya praktik.
Bab
9- Pendidikan Guru
1.
Tiada seorangpun boleh
menubuhkan maktab pend. guru melainkan dgn kelulusan Menteri.
2.
Semua maktab –didaftarkan
3.
Maktab – anugerah sijil dan
apa-apa kelayakan lain
4.
Maktab hendaklah
mengendalikan apa-apa kursus pengajian & prog. latihan yang diluluskan oleh
Menteri
Dalam seksyen 21 Akta Pendidikan 1996
memberikan kuasa kepada Menteri Pendidikan untuk menubuhkan dan menyenggara
tadika. Seksyen ini membolehkan kementerian mengadakan kemudahan prasekolah
kepada kanak-kanak khususnya masyarakat luar bandar dan berpendapatan rendah.
Pernyataan di atas dapat direalisasikan dengan cara
(A) semua
tadika akan diambilalih oleh kementerian
(B) semua
tadika akan menggunakan sukatan pelajaran yang sama
(C) semua
tadika akan mempunyai kemudahan infrastruktur dan sukatan pelajaran yang sama
(D) semua guru tadika akan
menjalani kursus perguruan yang sama dengan menggunakan kurikulum yang sama
No comments:
Post a Comment