Tuesday, 3 March 2015

Bab3: Tekanan Emsoi dalam kalangan Murid


.

Menurut Kamus Dewan (2007),  emosi bermaksud  perasaan jiwa yang kuat  seperti sedih, gembira, takut dan sebagainya. Gangguan emosi berlaku apabila seseorang:
  Tidak mampu menunjukkan kasih sayang, marah dan penolakan.
  Sukar berhubung dengan orang lain.
  Mengalami emosi tertentu seperti depresi
  Mempunyai dua atau lebih emosi misalnya antara marah dan takut.

Mengikut Achmanto Mendatu (2007), gangguan emosi berkisarkan  persoalan  perasaan  takut  dan cemas. Terdapat  beberapa  jenis  perasaan  takut  yang  dapat dijelmakan  dalam  bentuk  kecemasan seperti acrophobia  (takut  kepada  ketinggian),  agoraphia(takut  kepada  tempat  terbuka), astraphobia  (takut kepada cahaya dan kilat),  hydrophobia  (takut kepada air),  sitophobia  (takut makan),  xenophobia  (takut kepada  orang  asing),  nytophobia  (takut  kepada kegelapan, mysophobia  (takut kepada kotor) dan lain-lain.  Gangguan kecemasan mencakupi  antara  lainnya gangguan  panik  (panic  disorder),  fobia  sosial  (social phobia) dan gangguan kecemasan umum. Orang yang fobia akan mengalami satu keadaan di mana dirinya akan memasuki situasi yang menakutkan dan kemudian akan digambarkan dengan kecemasan.

Gangguan Emosi Dalam Kalangan Murid
Guru bertanggungjawab membantu murid yang mengalami gangguan emosi. Kanakkanak yang menghadapi gangguan emosi biasanya:

  • Tidak  berupaya  berinteraksi  secara  formal  dengan  kanak-kanak  lain. Tingkah laku mereka lebih bersifat keanak-anakan dan tidak mengikut tahap mereka.
  • Ada  kalanya mereka didapati liar dan ganas, tidak mempunyai sifat sabar dan kerap mengamuk.

Punca Gangguan Emosi
Antara  faktor  yang  ketara  yang  menyebabkan  gangguan  emosi  ialah  masalahmasalah seperti:
(i)  Masalah ketidakfungsian otak.
(ii)  Pemakanan.
(iii)  Mempunyai  kemahiran  sosial  yang  rendah  dan  tidak  mempunyai keyakinan diri.
(iv)  Masalah keluarga yang sentiasa menunjukkan sikap kasar dan agresif.
(v)  Pengaruh rakan sebaya dan persekitaran.

Langkah-Langkah Menangani Masalah Gangguan Emosi Dalam Kalangan Murid.
Berikut adalah langkah-langkah dalam mengatasi masalah gangguan emosi murid:
  Khidmat sokongan daripada pakar psikologi atau kaunselor.
  Diberi bimbingan kerjaya.
  Mendapat kerjasama daripada ibu bapa.
  Modifikasi tingkah laku yang sesuai.
  Didedahkan dengan pengurusan emosi.
  Peraturan bilik darjah yang bersesuaian.
  Murid diberi peluang mengenal pasti masalah dan tingkah laku sendiri.

No comments:

Post a Comment