Wednesday, 4 March 2015

Bab5: Inovasi dan Perubahan dalam Pendidikan- Penggunaan Teknologi Dalam Pengajaran

Dalam melaksanakan inovasi dalam pendidikan, teknologi dapat digunakan dan membantu dalam pengajaran melalui cara-cara berikut:
  Menggunakan medium persembahan  penyampaian seperti slaid, audio dan tayangan video
  Penggunaan sumber internet dalam pengajaran
  Penggunaan  email,  papan  maklumat,  blog  dan  portal  mewujudkan komunikasi antara penyampai dengan penerima
  Menyenaraikan laman sesawang dan e-jurnal dalam senarai bacaan seperti perpustakaan maya
  Memasukkan database dan dataset dalam pengajaran
  Menggunakan teknologi baharu dalam ujian dan undian dalam bilik darjah.

1. Persekitaran Bilik Darjah Maya (virtual Learning)
•  Pembelajaran  berlaku  secara  online  sepenuhnya  atau  secara  gabungan (online dan pertemuan formal) yang dikenali sebagai blended  pada peringkat kolej dan universiti
•  Kawalan  terhadap  pembelajaran  dibuat  oleh  institusi  yang  menyediakan portal pembelajaran
•  Maklumat dan aktiviti pembelajaran dimuatkan dalam portal pembelajaran.
•  Pelajar perlu berdaftar.
•  Persekitaran pembelajaran maya meliputi penggunaan papan buletin tidak mementingkan hubungan sosial dengan pengguna.
•  Perkembangan pesat internet boleh membawa perubahan pesat terhadap penggunaan  portal  pembelajaran  dan  perisian  sosial  untuk  tujuan pembelajaran.

2. Reka Bentuk Resos
Teknologi  e-pembelajaran membuka  laluan  pengajaran  dan  pembelajaran secara maya (melalui internet) dengan mudah dan pantas. Guru dan pelajar dapat berinteraksi tanpa perlu bersemuka melalui teknologi berinovatif ini. Contoh perkembangan resos pembelajaran berasaskan teknologi ICT termasuklah:
•  e-buku-  Ialah buku dalam bentuk elektronik,  memuatkan kandungan yang sama dengan buku dalam bentuk cetakm, mempunyai ciri-ciri tambahan iaitu terdapat pautan, fungsi carian, fungsi  highlighting  dan bahagian mengambil nota.
 e-majalah- Majalah dalam bentuk elektronik, mempunyai ciri-ciri yang sama dengan majalah bercetak tetapi disertakan fungsi-fungsi elektronik seperti ebuku, mudah dicapai melalui internet untuk dijadikan rujukan pada bila-bila masa, guru dapat membimbing(scaffold) dengan menambah nota, saranan, tugasan untuk mengarah pembelajaran atau memberi fokus kepada aspekaspek penting.
•  e-portfolio-  Satu alat interaktif dinamik yang memuatkan pengumpulan bahan pembelajaran  pelajar,  artifak,  catatan  interkasi  guru  dengan  pelajar  atau pelajar  dengan  pelajar  lain,  sejauh  mana  perkembangan  pembelajaran termuat  dalam  e-portfolio,  hal  ini  memudahkan  guru  memantau  danmembimbing pelajar mengikut keperluan.
 blog dan forum- Memberi peluang kepada pelajar untuk membaca, menulis, memberi respons, berkolaborasi dan berbincang dalam talian, membolehkan pelajar  berkongsi  pengalaman  dan  pandangan,  melalui  blog  dan  forum, pelajar  introvert  dan  pendiam  juga  bermotivasi  untuk  melibatkan  diri, kemahiran berfikir aras tinggi dapat dikembangkan.

Senarai teknologi boleh digunakan:
•  Personal digital assistants (PDA)
•  MP3
•  CD-ROM
•  Web 2.0 tools
•  Laman sesawang/web

1 comment:

  1. If you're interested in practicing online courses to advance your career in the field of video editing then you should know that Subhe e-learning. It is a platform where learn video editing course online with courses like Final Cut Pro, Adobe Premiere Pro Course, Davinci Resolve, Adobe After Effects, and Adobe Photoshop tutorials in hindi. Get certified in Video Editing & also get free placement assistance!
    masters in UI/UX design in India

    ReplyDelete