Di Malaysia, stress di kalangan guru telah meningkat pesat.
Kegagalan pengurusan emosi oleh guru telah menyebabkan banyak masalah salah
laku guru-guru. Stress terhadap guru biasa akan menyebabkan guru mengalami
keadaan murung, tekanan jiwa, kekecewaan dan kebimbangan. Secara langsung, perhubungan dengan murid dan
mutu pengajaran dan pembelajaran akan dipengaruhi dan menjejas kualiti
pendidikan dan usaha mewujudkan masyarakat yang berilmu dan berakhlak murni.
Kegagalan pengurusan emosi oleh guru-guru juga telah menyebabkan banyak masalah
salah laku guru. Oleh sebab itu, pada pendapat saya, masalah pengurusan emosi
di kalangan guru garuslah dikenalpasti puncanya lalu diatasi sewajarnya.
Definisi "Stress"
Dari sudut bahasa, stress boleh didefinasikan sebagai tekanan atau desakan yang mempunyai pengaruh yang kuat terhadap keupayaan fizikal dan mental seseorang. Stress adalah reaksi fizikal dan mental emosi seseorang akibat kegagalan proses penyesuaian diri yang menyebabkan konflik dalam diri. Tahap stress yang dialami oleh individu yang berbeza berkait rapat dengan kebolehan mereka untuk berinteraksi dengan alam sekitar yang berubah dan daya tindak mereka dalam bentuk psikologikal.
Punca "Stress"
1. Punca Peribadi
Punca peribadi ini berlaku apabila seseorang guru tidak
mampu untuk menyesuaikan perubahan masyarakat dan perkembangan pendidikan yang
pesat ini. Oleh sebab itu, para pendidik harus sentiasa membangunkan diri
supaya mempunyai kesihatan mental yang baik dan daya tindak terhadap perubahan
yang pantas. Hal ini penting supaya mereka mampu melaksanakan skop,
tanggungjawab dan beban kerja mereka yang berat lagi mencabar ini dengan
sempurna. Fikiran guru-guru yang menganggap guru sebagai profesion peringkat
pertengahan dan tiada keinginan untuk mengajar juga menyebabkan stress kepada
mereka. Tanpa keinginan untuk mendidik, golongan guru tidak akan mempunyai
motivasi untuk mengharungi tanggungjawab yang mencabar ini. Insan guru mestilah
insan yang ikhlas dan sanggup berkorban.
Selain itu, guru-guru selalunya menghadapi penilainan
kenaikan gaji yang tidak adil dan menerima gaji yang rendah berbanding dengan
profession yang lain. Hal ini secara tidak langsungnya telah menyebabkan
ketidakseimbangan mental guru-guru sedangkan gaji mereka tidak selari dengan
beban kerja mereka yang berat ini. Keadaan ini lagi parah apabila para
pendidikan dikehendaki menghadapi stress dalam prospek kenaikan pangkat. Gaji yang
rendah ini telah menyukarkan guru untuk menikmati taraf hidup yang baik seperti
menghadapi kesusahan untuk memiliki rumah sendiri dan membataskan pilihan guru
dalam melakukan aktiviti riadah yang dapat membantu pelepasan tekanan.
2. Punca Interpersonal
Seterusnya, punca interpersonal berlaku apabila wujudnya
perselisihan faham. Seseorang guru akan mengalami tekanan apabila mereka
merasakan diri mereka tersisih daripada rakan sekerja atau wujudnya segolongan
rakan guru yang mementingkan diri dan tidak menghormati perasaan, pendapat dan
tindakan rakan guru yang lain. Keadaan ini diburukkan lagi apabila seseorang
guru berada dalam keadaan murung, kekecewaan dan kebimbangan dan tidak
bersemangat untuk membaiki masalah perhubungan ini. Hal ini tidak harusnya
berlaku di kalangan guru yang sepatutnya berakhlak tinggi dan berkasih sayang.
Perubahan dan perkembangan masyarakat yang pesat kini menjadikan guru
memerlukan sokongan dan hubungan yang baik dengan rakan-rakan guru, pelajar dan
pentadbir sekolah untuk meningkatkan motivasi dan keyakinan mereka dalam proses
mendidik dan menghapuskan tekanan.
3. Punca Organisasi
Pelbagai reformasi dan perubahan dasar yang drastik telah dilaksanakan dalam sektor
awam termasuklah sekolah dan mempengaruhi guru. Dalam pentadbiran sekolah,
segala kerja guru harus dilakukan dengan segara dalam masa yang terhad dan
tugasan kerja ini biasanya bersifat kronik, iaitu berterusan. Selain itu,
peruntukan kerajaan untuk sekolah biasanya menyebabkan guru-guru harus bekerja
dalam persekitaran kerja yang kurang kondusif. Persekitaran kerja yang sihat
dan kondusif boleh menjadi motivasi kepada guru bagi menyumbang hasil kerja
yang optimum, berproduktiviti tinggi serta meningkatkan kepribadian dan
kepuasan diri. Namun, apa yang berlaku kini ialah guru selalunya mempunyai
ruang yang terhad dan tidak kemas untuk bekerja dan menyimpan buku dan kerja
rumah pelajar.
4. Punca Sosial
Masyarakat kini
tidak lagi rela untuk menjadi seorang guru dan menganggapkan profesion ini
sebagai profesion yang menyusahkan lagi hanya menerima gaji yang rendah serta
menganggapnya sebagai profesion peringkat pertengahan. Hal ini telah
menyebabkan kekurangan tenaga kerja untuk mendidik dan telah menambah bebanan
guru-guru sedia ada secara terus menerus berikutan keadaan jumlah guru yang
tidak mencukupi dan tidak seimbang serta peningkatan jumlah murid. Secara
langsung, wujudnya tekanan di kalangan guru. Selain itu, masyarakat kini lebih
cenderung menyalahkan guru sekiranya terdapat pelajar berbuat salah. Hal ini
menambahkan lagi tekanan guru dan memantadorikan guru mempunyai kemahiran
pengurusan emosi yang baik.
Tidak boleh dinafikan masalah stress di kalangan guru harus
diberi perhatian sepenuhnya dan diatasi oleh semua pihak untuk memastikan mutu
pendidikan di Malaysia yang tinggi dan imej profesion keguruan yang mulia ini.
Sebagai tunggak pendidikan negara, guru harus pandai mengurus emosinya dan
mengawal stress.
Cara Pengurusan Emosi
1. Kehidupan Fizikal yang sihat
Contohnya ialah mengamalkan cara hidup yang sihat dengan melakukan senaman
rutin, mengikut pelan makanan yang seimbang serta tidur dan bangun awal. Bersenam bukan sahaja mencergaskan fizikal,
tetapi juga melapangkan mental setelah berpeluh. Hal ini penting untuk
memastikan seseorang sentiasa terurus dan lebih tenang. Takafur, pengurutan
atau senaman pernafasan juga boleh dilakukan untuk melepaskan tekanan. Jika
mengalami tekanan, guru-guru juga boleh melepaskan tekanan melalui bersangka
baik dengan tuhan mengikur agama masing-masing untuk mendapatkan ketenangan
dalaman.
2. Kesedaran Kendiri
Guru juga harus
sentiasa menghargai kebolehan diri dan beryakin akan diri. Anggapan profesion
guru sebagai profesion kelas pertengahan juga harus dihapuskan. Para pendidik
harus sedar bahawa peranan mereka amat penting dan mulia serta usaha mereka
akan sentiasa dihargai. Guru yang mempunyai kesedaran kendiri akan mempunyai
penilaian yang realistik dalam membuat keputusan dan keyakinan diri yang utuh.
Hal ini penting untuk memastikan mereka sentiasa bermotivasi untuk bekerja yang
secara langsungnya membantu untuk mengambil inisiatif dan bersungguh-sungguh
untuk memperbaiki diri serta tabah apabila menghadapi masalah dan kekecewaan.
3. Kenalpasti keperluan dan reaksi emosi
Hal ini adalah supaya mereka boleh menangani stress dengan cara yang lebih
positif. Pengurusan emosi penting untuk memudahkan dan bukannya mengganggu
dalam menyelesaikan sesuatu tugasan. Guru yang boleh mengawal diri mereka
sentiasa berhemah dan mampu menangguhkan sementara perasaan negative mereka. Contohnya,
semasa perselisihan faham berlaku, seseorang guru tidak patut menengking
rakannya sedangkan perbuatan ini akan memburukkan situasi ini. Sebaliknya, guru
tersebut harus mengawal emosinya dengan positif dan bertindak dengan rasional
dengan berusaha memulihkan hubungan mereka.
4. Kemahiran interaksi dan bersosial
Seterusnya, seseorang guru hendaklah berinteraksi dan
bertukar-tukar pendapat dengan rakan-rakan sekerja atau golongan lain yang
mempunyai tahap intelek yang serupa. Menurut Gold Yvonne dan A. Roth Robert
(1993), hal ini penting kerana aspek intelek boleh membantu guru menangani
tekanan dengan berkongsi dan memperbanyakkan maklumat tentang pengurusan emosi.
Proses interaksi dan bersosial juga dapat membolehkan seseorang mengurus
pelbagai emosi dengan efektif dalam perhubungan, mentafisr situasi sosial
dengan tepat dan meningkatkan kepimpinan. Kemahiran untuk interaksi ini juga
membantu guru bijak dalam menyelesaikan konflik lalu mewujudkan semangat
bekerjasama dalam kelas dan juga dalam persekitaran kerja. Kekurangan masalah
interpersonal ini secara langsungnya juga mampu mengurangkan peluang
mencetuskan stress.
5. Komitmen Sosial
Di samping itu, masyarakat juga berperanan penting dalam
mengurangkan tekanan di kalangan guru dengan memberi komitmen sosial dengan
memberi sokongan kepada setiap tindakan guru. Namun, masyarakat kini yang lebih
bercenderung menyalahkan guru semasa berlakunya salah laku pelajar menyebabkan
guru mengalami tekanan yang besar. Orang sekeliling seseorang guru seperti ahli
keluarga dan rakan-rakan juga harus memberi sokongan kepada guru tersebut
dengan bersedia berkongsi masalah dengan mereka.
Secara kesimpulan, pengurusan emosi adalah penting dalam
profesion guru sedangkan profesion ini sentiasa mengalami beban kerja yang
berat dan tekanan yang besar. Guru yang profesional harus sentiasa mengawal
emosinya untuk memastikan perhubungannya dengan pelajar sentiasa mesra dan pelaksanaan
kerjanya sentiasa lancar, lalu memastikan mutu pendidikan Malaysia yang tinggi.
No comments:
Post a Comment